Näytteilleasettajien ilmoittautuminen on avautunut

Maailma kylässä on kestävän kehityksen ja globaaliaiheiden festivaali, jonka yksi näkyvä ja toivottu osa-alue ovat näytteilleasettajat: järjestöt, ruoka– ja basaarimyyjät, yritykset, viranomaiset ja oppilaitokset. Festivaalilla erilaiset tahot esittelevät toimintaansa kestävän kehityksen, globaalin oikeudenmukaisuudenihmisoikeuksien, ympäristön, kulttuurin ja yhteiskuntavastuun alueilla 

– Näytteilleasettajat pääsevät festivaalilla kohtaamaan kasvotusten näistä teemoista kiinnostuneita ihmisiä, jotka haluavat tietää juuri sinun organisaatiosi ajatuksista, toiminnasta ja arvoista – ja usein jopa haastaa keskusteluun. Festivaalilla vierailee vuosittain kymmeniä tuhansia ihmisiä, joten jokaisesta aiheesta kiinnostuneita löytyy, kertoo festivaalin viestintä ja varainhankintapäällikkö Nelli Korpi

Festivaalilla järjestöt voivat esitellä toimintaansa, hankkia jäseniä ja vapaaehtoisia sekä kartuttaa omarahoitustaan. Viranomaiset ja muut organisaatiot pääsevät lähelle kansalaisia ja myös sellaisia kohderyhmiä, joita voi olla muuten vaikea tavoittaa. Yrityksille festivaali tarjoaa tilaisuuden kertoa omasta vastuullisuudestaan ja vahvistaa imagoaan yhteiskunnallisena toimijana.  

– Erilaiset tahot voivat profiloitua vaikuttavina ja näkyvinä toimijoina ja tuoda omia tärkeitä teemojaan ja onnistumisiaan suuren yleisön tietoisuuteen, Korpi jatkaa.  

Kohtaa ja verkostoidu 

Tunnettuuden lisäämisen ohella näytteilleasettajat arvostavat Maailma kylässä -festivaalilla erityisesti verkostoitumista ja kohtaamisia erilaisten tahojen kanssa. Vuoden 2021 festivaalilla lanseerataan uusi verkostoitumistila, Lämpiö, jonne pääsevät kaikki pääyhteistyö- ja yhteistyökumppanitason toimijat, Fingon jäsenjärjestöjen edustajat, ohjelmayhteistyökumppanit sekä festivaalilla esiintyvät artistit, vaikuttajat ja muut toimijat. 

– Lämpiö on erinomainen paikka tapaamisille, kahveille ja rentoutumiselle festivaalihumun keskellä. Laajempi osallistuminen festivaalille kannattaa ihan vaikka Lämpiön takia, toteaa festivaalin tuotantopäällikkö Rafael Campos

Mahdollisuudet näytteilleasettajana 

Näytteilleasettajille on monenlaisia mahdollisuuksia festivaalilla. He voivat olla näyttävästi ja toiminnallisesti mukana isolla telttapaikalla tai profilointialueella. Isolla paikalla on helpompi tavoittaa yleisöä, järjestää ohjelmaa ja ne näkyvät voimakkaammin festivaalin viestinnässä. Isot paikat merkitään festivaalialueen karttaan ja niillä tapahtuva ohjelma nostetaan esille festivaalin verkkosivuilla. 

– Profilointialueella tarkoitetaan istuskelualueen, lavan tai muun alueen profiloimista oman brändin mukaiseksi yleisön viihtyvyyttä kasvattavalla toteutuksella. Alue voi olla myös ohjelmallinen, mainosnäkyvyys tai muunlainen yhteistyössä sovittava toteutus, Campos avaa.  

Hieman pienemmän näytteilleasettajapaikan voi ottaa teemateltasta, joita ovat Open Finland, Ilmastoteltta ja Puhdas maailma. Open Finland on tarkoitettu organisaatioille, jotka haluavat viestiä erityisesti uusille suomalaisille Suomesta ja suomalaiseen yhteiskuntaan liittyvistä palveluista ja mahdollisuuksista.  

– Festivaalihan on perinteisesti ollut yksi Suomen suurimmista monikulttuurisuustapahtumista ja uusien suomalaisten kohtaamispaikka, miettii Campos. 

Ilmastoteltassa näytteilleasettajat voivat esitellä konkreettista toimintaansa ilmastonmuutoksen torjumiseksi sekä jakaa tietoa ilmasto-oikeudenmukaisuudesta. Puhdas maailma -teemateltta on tarkoitettu yrityksille, jotka tarjoavat arkipäivän ratkaisuja ja innovaatioita puhtaamman maailman puolesta. Nämä aiheet linkittyvät erityisen tiiviisti koko festivaalin teemaan, tulevaisuuteen.  

Lisäksi festivaalilla on paljon pieniä näytteilleasettajapaikkoja erityisesti pienemmille järjestöille. Näitä ovat Kattilahallissa sijaitsevat Mahdollisuuksien torin pöytäpaikat ja pienet paikat omalle teltalle Kattilahallin ja Kaasukellon välisellä alueella. 

Lisäksi festivaalilla on kymmeniä ruokamyyjien ja basaarimyyjien paikkoja.  

Festivaalilehden ja festivaalialueen screenien mainostilat 

Festivaalille voi osallistua myös vain hyödyntämällä laajan levikin festivaalilehden mainostiloja tai festivaalialueen screenien mahdollisuuksia. Lehti julkaistaan 19.5.2021 Helsingin sanomien liitteenä sekä digitaalisesti. Painos on yli 100 000 kappaletta. Festivaalialueen screenit sijaitsevat näkyvillä paikoilla päälavan vieressä ja pääinfon yhteydessä, joten festivaalivieraiden tavoittaminen on taattua.  

– Mainostiloja voi tietysti ottaa myös muun osallistumisen lisäksi ja niillä onkin erinomainen mahdollisuus kertoa olevansa osa vastuullisten toimijoiden verkostoa, tiivistää Korpi.  

Näytteilleasettajien ilmoittautuminen on avautunut 

Kaikkien näytteilleasettajien ilmoittautuminen on nyt avautunut. Profilointialueista sovitaan aina erikseen. Jos kiinnostuit vielä isommasta yhteistyöstä, kannattaa kysyä pääyhteistyökumppanuudesta. 

Näytteilleasettajien ilmoittautuminen päättyy 22.2.2021.  

Lisätietoja erilaisista vaihtoehdoista voi lukea näytteilleasettaja– ja yhteistyösivuilta. Linkki ilmoittautumisrekisteriin on näytteilleasettajasivun yläosassa.  

Muista myös Early Bird -alennus 21.12.2020 mennessä ilmoittautuneille näytteilleasettajille. 

Kysy lisää festivaalitiimiltä.